Komunikacja wewnętrzna w zespole

Do kogo kierowane jest szkolenie: Specjaliści wszystkich szczebli kultury organizacyjnej

Czas trwania szkolenia: 16h

 

  • Komunikacja w zespole wymaga posługiwania się kompetencjami społecznymi, zmiany nawyków w komunikacji oraz znajomości technik budowania współpracy.
    W trudnych sytuacjach w zespole charakterystyczne jest, że obie/kilka stron relacji wzajemnie wpływają na siebie emocjonalnie, zarażają się emocjami, podążając po spirali konfliktu. W sytuacjach grupowych nie bez znaczenia są role jakie pełnią uczestnicy grupy oraz sposób radzenia sobie z ujawnianym kryzysem bądź konfliktem.
    Uczestnicząc w tych warsztatach będziesz miał/a okazję nie tylko przyjrzeć się działaniu zespołu i na własnej skórze doświadczyć reakcji osób na różne rodzaje komunikatów, ale również popracować nad własnymi kompetencjami społecznymi w relacji z drugą osobą i małą grupą społeczną. Może to stanowić okazję do zastanowienia się nad własnymi nawykami komunikacyjnymi, oraz własnymi postawami pojawiającymi się w różnych okolicznościach dotyczących obsługi klienta wewnętrznego. Zostaniesz wyposażony w narzędzia do zastosowania w krótkim czasie po szkoleniu w komunikacji wewnętrznej w zespole.

    1. KOMUNIKACJA W RELACJI Z DRUGĄ OSOBĄ
    a. Komunikat Ja i Komunikat Ty
    b. Główne bariery komunikacji
    c. Potrzeby ukryte w komunikacji (poziomy komunikatów)

    2. ŚCIEŻKI PRZEPŁYWU INFORMACJI I KREATYWNOŚĆ WE WSPÓŁPRACY
    a. Mapowanie procesu obiegu informacji
    b. Wąskie gardła i obszary ograniczające proces
    c. Komunikacja oparta o fakty
    d. Argumentacja w oparciu o fakty i precyzję formułowania myśli
    e. Precyzowanie celów do realizacji
    f. Metody wspólnej pracy zespołowej – mapy zespołowe, zespołowe rozwiązywanie problemów

    3. NARZĘDZIA EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI W ZESPOLE
    a. Co motywuje klientów wewnętrznych?
    b. Słowa zapalne i utrudniające komunikację
    c. Wyrażanie oczekiwań
    d. Udzielanie informacji zwrotnej
    e. Wybrane komunikaty menedżerskie w praktyce
    f. Reagowanie na informację zwrotną
    g. Pytania pogłębiające i doprecyzowujące
    h. Parafrazy, odzwierciedlenie i podsumowanie
    i. Wykorzystywanie narzędzi komunikacji, pytania otwarte, pytania o szczegóły
    j. Klaryfikacja komunikatów niejasnych
    k. Zachowanie się w sytuacji niejasnych sugestii i komunikatów
    l. Zachowanie się w sytuacji niejasnej krytyki i objekcji

    4. RADZENIE SOBIE Z GNIEWEM I ZASTRZEŻENIAMI KLIENTA WEWNĘTRZNEGO
    a. Fazy gniewu
    b. Adekwatne zachowania w każdej fazie gniewu
    c. Reakcje na przyjmowanie informacji zwrotnej i krytyki
    d. Obiekcje klienta jako szansa na poznanie jego potrzeb i lojalność
    e. Zarządzanie rozmową
    f. Radzenie sobie z roszczeniami – typowe zwroty i wypowiedzi
    g. Radzenie sobie z klientem zaniepokojonym – typowe zwroty i wypowiedzi
    h. Radzenie sobie z gniewem – typowe zwroty i wypowiedzi

    5. POKONYWANIE KRYZYSU W ZESPOLE
    a. Czy kryzysu można było uniknąć?
    b. Co zrobić jeśli się zdarzył?
    c. Wpływ kryzysu na sposób podejmowania decyzji przez zespół
    d. Różnice między dyrektywnym, integracyjnym a kompromisowym stylem decydowania
    e. Twój sposób przechodzenia przez kryzys w zespole
    f. Narzędzia moderujące komunikację i wybrane narzędzia mediacyjne

    6. PSYCHOLOGIA ZESPOŁU
    a. Rodzaje zespołów na podst. W. Biona
    b. Rozpoznawanie faz rozwoju zespołu na podst. K. Blancharda
    c. Jawne i nieświadome cele zespołów
    d. Doświadczanie procesu grupowego
    e. Realizacja zadań zespołu w każdej z faz procesu grupowego
    f. Potrzeby zespołów w każdej fazie rozwoju

    7. EFEKTYWNE ZARZĄDZANIE ZADANIAMI I PRIORYTETAMI
    a. Narzędzia zarządzania czasem w realizacji celów i zadań
    b. 7 Nawyków Skutecznego Działania wg. P. Coveya
    c. Strategia Priorytetów
    d. Podstawowe błędy w zarządzaniu czasem

    8. EFEKTYWNE DECYDOWANIE W ZESPOLE A UTRUDNIAJĄCE PRZEKONANIA
    a. Katastrofizowanie
    b. Zdania negatywne
    c. Powinności
    d. Samokaranie

    9. GRY MIĘDZY LUDŹMI A POSTAWA ODPOWIEDZIALNA
    a. Nawyki i postawy życiowe wg. Harrisa
    b. Analiza transakcyjna Dziecko – Dorosły – Rodzic
    c. Postawa uległa i jej źródła
    d. Definiowanie indywidualnych zasobów związanych z dominującą postawą życiową
    e. Wzmacnianie postawy wewnętrznego Dorosłego

    10. BYĆ PARTNEREM W STOSUNKU DO SIEBIE I INNYCH
    a. Asertywne prawa twoje i innych osób
    b. Asertywna konfrontacja przekonań
    c. Budowanie pewności siebie
    d. Akceptowanie różnic i inności

    11. TECHNIKI ASERTYWNE
    a. Asertywna obrona przed krytyką jednej osoby lub grupy
    b. Asertywne przyjmowanie krytyki
    c. Uwikłana krytyka i obrona przed nią
    d. Asertywna klaryfikacja sytuacji niejasnych
    e. Model asertywnej odmowy

     

    • -rozwój kompetencji w zakresie budowania codziennych relacji z klientem wewnętrznym

    • -zdefiniowanie wąskich gardeł w komunikacji zespołowej i sposobów i pokonywania

    • -zwiększenie kompetencji efektywnej współpracy z innymi działami

    • -zwiększenie kompetencji w zakresie pokonywania konfliktów

    • -zwiększenie kreatywności i umiejętności podejmowania decyzji zespołowych

    • -wdrożenie narzędzi służących współpracy z zespołem przy jednoczesnym nadawaniu priorytetów swoim działaniom zgodnie z procedurami działu oraz firmy

    • -wdrożenie narzędzi wykorzystujących nawyki skutecznego działania

    • -uświadomienie roli i podniesienie poczucia własnej wartości oraz wzmocnienie postaw asertywnych pracowników

    • -wzmocnienie postawy nastawionej na współpracę

Trener szkolenia