Mediacja, sytuacje trudne i konflikty w pracy socjalnej

Do kogo kierowane jest szkolenie: Pracownicy socjalni

Czas trwania szkolenia: 16 h (2 dni)

  • • Moduł 1

    1. Wprowadzenie do zagadnienia konfliktów interpersonalnych

    2. Przyczyny i dynamika konfliktów w pracy socjalnej

    3. Rodzaje konfliktów

    Konflikt interesów
    Konflikt wartości
    Konflikt danych
    Konflikt relacji
    Konflikt strukturalny

    4. Strategie i metody zarządzania konfliktem

    5. Psychologia wpływu społecznego w zarządzaniu kontaktami interpersonalnymi

    6. Opór psychologiczny i jego znaczenie w rozwiązywaniu konfliktów

    7. Techniki wspomagające zarządzanie sytuacją kryzysową

    • Moduł 2

    1. Mediacja jako efektywna strategia tworzenia przestrzeni dialogu

    2. Mediator – rola, odpowiedzialność i zasady, którymi kieruje procesem mediacyjnym

    3. Techniki i strategie prowadzenia mediacji w pracy socjalnej

    4. Proces mediacji socjalnej i kontrakt socjalny jako element reagowania w trudnej sytuacji życiowej podopiecznego

    5. Specyfika zarządzania relacjami:

    Konflikty pomiędzy pracownikami
    Konflikty pomiędzy różnymi zespołami/działami organizacji
    Konflikty pomiędzy pracownikiem a przełożonym
    Konflikty pomiędzy pracownikami a klientami
    Konflikty pomiędzy pracownikami i przełożonymi a podopiecznymi organizacji

    6. Sytuacje trudne w mediacjach

    7. Ograniczenia w procesie mediacji czyli kiedy wyjść z pozycji innej roli

    8. Korzyści wynikające ze stosowania psychologicznych metod zarządzania konfliktami dla organizacji i podopiecznych

    9. Podsumowanie omawianych zagadnień w kontekście natychmiastowych korzyści wynikających w poprawy relacji oraz zmiany stylu komunikacji pomiędzy uczestnikami konfliktu.

  • Wiedza z obszaru psychologii konfliktów i relacji interpersonalnych. Zmiana perspektywy spojrzenia na konflikt jako źródło korzyści i przestrzeń do dialogu. Znajomość metod i strategii zarządzania różnicami w organizacji oraz kierowania konfliktem z klientem oraz podopiecznym. Wiedza na temat mechanizmów kierujących relacjami w konflikcie, eskalacją sporów i napięć oraz różnorodnych aspektów sytuacji trudnej takich jak interesy stron, zmiana w organizacji, osobowość i wpływ czynników środowiskowych. Umiejętność przekształcania sytuacji kryzysowych w konstruktywne rozwiązania. Umiejętność doboru metod rozwiązywania sposób oraz skutecznego zastosowania narzędzi i technik negocjacyjnych, mediacyjnych oraz z obszaru komunikacji interpersonalnej. Efektywne pełnienie roli bezstronnego i neutralnego mediatora w organizacji lub sytuacji społecznej. Opanowanie skutecznych metod zarządzania sytuacjami trudnymi, radzenia sobie z oporem oraz eskalacją emocji. Interesującym modułem tego szkolenia jest omówienie zagadnień Kontraktu Socjalnego oraz mediacji socjalnej prowadzonych przez pracownika socjalnego z podopiecznym. Temat mediacji został ujęty z dwóch perspektyw – z perspektywy osób zarządzających działami i rozwiązujących konflikty wewnątrz organizacji oraz perspektywa pracy socjalnej z zastosowaniem kontraktu socjalnego.

Trener szkolenia