Orientacja zawodowa uczniów w wieku 13-15 lat to przede wszystkim WSPARCIE I POMOC W TWORZENIU ŚCIEŻKI KARIERY oraz wspieranie szeroko pojętej OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ. Pomoc uczniowi w rozgraniczeniu tego czego chce, od tego, do czego ma predyspozycje, głównie w oparciu o własne doświadczenie życiowe.
Wybór szkoły średniej, wybór zawodu – to jedna z najtrudniejszych i najważniejszych decyzji podejmowanych przez uczniów kończących szkołę podstawową. Nie jest to wybór jednorazowy, lecz długi proces decyzyjny, który obejmuje etap przygotowawczy, etap podjęcia decyzji i etap jej realizacji.
Pomocą w podjęciu trafnej decyzji może być badanie preferencji i predyspozycji zawodowych oraz określenie swojego potencjału osobistego.
Efektem badania jest wskazanie przez doradcę potencjału do rozwoju społecznego i zawodowego ucznia, w którym wykazuje predyspozycje, preferencje, zainteresowania i mocne strony oraz obszarów, w których ten potencjał jest mniejszy, do ewentualnego wzmocnienia i rozwoju.
Cel i korzyści badania
- Zapoznanie się z predyspozycjami i głównymi zainteresowaniami ucznia w obszarze zawodowym
- Określenie głównych wartości, mocnych i słabych stron
- Określenie zdolności i umiejętności
- Określenie preferowanego stylu ucznia się
- Określenie dominującego typu osobowości zawodowej
- Określenie rodzaju inteligencji oraz jej wykorzystanie do celów osobistych i zawodowych
- Określenie czynników wyboru szkoły średniej przez ucznia
- Podniesienie trafności decyzji edukacyjnych i zawodowych
- Lepsze wykorzystanie własnych zasobów
- Podniesienie samowiedzy
- Ukształtowanie tożsamości osobowej w aspekcie zawodowym: z tego, kim jestem, jakie mam predyspozycje, zainteresowania, potencjał osobowościowy wynika to, co mogę dobrze w życiu robić
Badanie zakończone jest uzyskaniem całościowego, końcowego RAPORTU DIAGNOSTYCZNEGO, który ma formę opisową i stanowi cenne źródło informacji o potencjale zawodowym i osobistym ucznia.
Raport ten zawiera także opinię i rekomendację specjalisty (doradcy zawodowego) w zakresie dalszego kształcenia lub rozwoju zawodowego ucznia (wyboru szkoły, zajęć dodatkowych, kółek zainteresowań, itp.).
Przebieg badania
- Badanie ma charakter indywidualny (doradca pracuje tylko z uczniem).
- W przypadku uczniów poniżej 18 roku życia, podczas badania może być obecny rodzic lub opiekun.
- Rekomenduje się, aby w badaniu uczestniczył sam uczeń. Często bowiem dzieci pod wpływem obecności swoich rodziców lub opiekunów nie są szczere w swoich odpowiedziach.
- Czas trwania badania: 2 spotkania po 2-2,5 h (w zależności od tempa pracy ucznia).
- Czas opracowania opisowego, końcowego raportu diagnostycznego (3-5 dni roboczych).
- Czas trwania spotkania mającego na celu omówienie raportu diagnostycznego wraz z udzieleniem rekomendacji przez doradcę: 30-40 min (trzecie spotkanie)
Badanie składa się z 3 etapów
I etap – krótki wywiad i rozmowa z uczniem, wypełnienie przez ucznia testów i zadań – ETAP DIAGNOSTYCZNY – 2 spotkania po ok. 2-2,5 h (w zależności od tempa pracy ucznia).
II etap – opracowanie przez doradcę opisowego, końcowego raportu diagnostycznego (3-5 dni roboczych)
III etap – analiza końcowego, opisowego raportu diagnostycznego z uczniem wraz z przekazaniem rekomendacji przez doradcę – 1 spotkanie 30-40 min. (w zależności od wybranego wariantu cenowego). Na etapie analizy raportu diagnostycznego może być obecny rodzic/opiekun ucznia.
Obszary badania
- Predyspozycje i zainteresowania zawodowe
- Wartości, mocne i słabe strony
- Rodzaj inteligencji oraz jej wykorzystanie do celów osobistych i zawodowych
- Uzdolnienia i umiejętności
- Styl uczenia się
- Typ osobowości zawodowej
- Czynniki wyboru szkoły średniej
Koszt badania:
Wariant 1 – 450 zł – 3 indywidualne spotkania z doradcą
Są to 2 spotkania diagnostyczne trwające ok. 2-2,5 h oraz trzecie spotkanie trwające ok. 30-40 min, na którym omówione zostaną wyniki oraz przedstawiony zostanie końcowy raport diagnostyczny wraz z rekomendacjami doradcy.
Podczas trzeciego spotkania może być obecny rodzic lub opiekun.
Wariant 2 – 400 zł – 2 indywidualne spotkania z doradcą
Są to 2 spotkania diagnostyczne trwające po ok. 2-2,5 h. Opisowy, końcowy raport diagnostyczny przesłany zostanie na podany adres e-mail lub odebrany osobiście. Wariant ten nie obejmuje konsultacji i omówienia wyników badań z doradcą.
Koszt pojedynczej konsultacji – 100 zł (1h)
Istnieje możliwość wykupienia pakietu 5-10 indywidualnych konsultacji, podczas których doradca pracuje z uczniem nad wzmocnieniem jego potencjału zawodowego lub osobistego, w szczególności w obszarze słabszych stron.
Pakiet 5 konsultacji – 450 zł
Pakiet 10 konsultacji – 900 zł