Ze względu na dynamiczny i coraz mniej przewidywalny rynek pracy, identyfikacja profilu zainteresowań nabiera obecnie szczególnego znaczenia w przypadku doradztwa dla młodzieży. Młodych ludzi, mających dopiero przed sobą decyzję o wyborze szkoły, studiów i zawodu, cechuje różny stopień umiejętności oceny samego siebie, sprecyzowania własnych zainteresowań zawodowych. Częste wśród młodzieży przekonanie, że „właściwie nie mam żadnych zainteresowań”, może być efektem utożsamiania zainteresowań wyłącznie z hobby, bardzo specyficzną pasją czy wybitnymi uzdolnieniami w jakiejś dziedzinie.
Dlatego też, tak ważna jest DIAGNOZA POTENCJAŁU, która pozwala na ocenę zainteresowań, na usystematyzowanie wiedzy na swój temat, skłania także do refleksji nad preferowanymi czynnościami i stylem pracy. Badanie preferencji i predyspozycji zawodowym, może także stać się punktem wyjścia do skonfrontowania wiedzy o własnych preferencjach z wymaganiami niektórych zawodów i zastanowienia się nad tymi, które do tej pory były ignorowane.
Cel i korzyści badania
- Określenie preferencji zawodowych osoby badanej
- Określenie zainteresowań zawodowych
- Określenie preferowanych warunków pracy
- Propozycja zawodów zgodnie z profilem zainteresowań
- Określenie głównych wartości, mocnych i słabych stron
- Określenie zdolności i umiejętności
- Określenie dominującego typu osobowości zawodowej
- Temperament
- Podniesienie trafności decyzji edukacyjnych i zawodowych
- Lepsze wykorzystanie własnych zasobów
- Podniesienie samowiedzy
- Ukształtowanie tożsamości osobowej w aspekcie zawodowym: z tego, kim jestem, jakie mam predyspozycje, zainteresowania, potencjał osobowościowy wynika to, co mogę dobrze w życiu robić
Badanie zakończone jest uzyskaniem całościowego, końcowego RAPORTU DIAGNOSTYCZNEGO, który ma formę opisową i stanowi cenne źródło informacji o potencjale zawodowym i osobistym ucznia.
Raport ten zawiera także opinię i rekomendację specjalisty (doradcy zawodowego) w zakresie dalszego kształcenia lub rozwoju zawodowego ucznia (wyboru szkoły, kierunku studiów, zajęć dodatkowych, stanowisk pracy, itp.).
Przebieg badania
- Badanie ma charakter indywidualny (doradca pracuje tylko z uczniem).
- W przypadku uczniów poniżej 18 roku życia, podczas badania może być obecny rodzic lub opiekun.
- Rekomenduje się, aby w badaniu uczestniczył sam uczeń. Często bowiem dzieci pod wpływem obecności swoich rodziców lub opiekunów nie są szczere w swoich odpowiedziach.
- Czas trwania badania: 2 spotkania po 2-2,5 h (w zależności od tempa pracy ucznia).
- Czas opracowania opisowego, końcowego raportu diagnostycznego (3-5 dni roboczych).
- Czas trwania spotkania mającego na celu omówienie raportu diagnostycznego wraz z udzieleniem rekomendacji przez doradcę: 30-40 min (trzecie spotkanie)
Badanie składa się z 3 etapów
I etap – krótki wywiad i rozmowa z uczniem, wypełnienie przez ucznia testów i zadań – ETAP DIAGNOSTYCZNY – 2 spotkania po ok. 2-2,5 h (w zależności od tempa pracy ucznia).
II etap – opracowanie przez doradcę opisowego, końcowego raportu diagnostycznego (3-5 dni roboczych)
III etap – analiza końcowego, opisowego raportu diagnostycznego z uczniem wraz z przekazaniem rekomendacji przez doradcę – 1 spotkanie 30-40 min. (w zależności od wybranego wariantu cenowego). Na etapie analizy raportu diagnostycznego może być obecny rodzic/opiekun ucznia.
Badanie zakończone jest uzyskaniem całościowego, końcowego RAPORTU DIAGNOSTYCZNEGO, który ma formę opisową i stanowi cenne źródło informacji o potencjale zawodowym i osobistym ucznia.
Raport ten zawiera także opinię i rekomendację specjalisty (doradcy zawodowego) w zakresie dalszego kształcenia lub rozwoju zawodowego ucznia (wyboru szkoły, zajęć dodatkowych, kółek zainteresowań, itp.).
Obszary badania
- Predyspozycje i zainteresowania zawodowe
- Preferowane warunki pracy
- Zawody zgodne z profilem zainteresowań
- Wartości, mocne i słabe strony
- Dominujący tym osobowości zawodowej
- Zdolności i umiejętności
- Temperament
Koszt badania:
Wariant 1 – 450 zł – 3 indywidualne spotkania z doradcą
Są to 2 spotkania diagnostyczne trwające ok. 2-2,5 h oraz trzecie spotkanie trwające ok. 30-40 min, na którym omówione zostaną wyniki oraz przedstawiony zostanie końcowy raport diagnostyczny wraz z rekomendacjami doradcy.
Podczas trzeciego spotkania może być obecny rodzic lub opiekun.
Wariant 2 – 400 zł – 2 indywidualne spotkania z doradcą
Są to 2 spotkania diagnostyczne trwające po ok. 2-2,5 h. Opisowy, końcowy raport diagnostyczny przesłany zostanie na podany adres e-mail lub odebrany osobiście. Wariant ten nie obejmuje konsultacji i omówienia wyników badań z doradcą.
Koszt pojedynczej konsultacji – 100 zł (1h)
Istnieje możliwość wykupienia pakietu 5-10 indywidualnych konsultacji, podczas których doradca pracuje z uczniem nad wzmocnieniem jego potencjału zawodowego lub osobistego, w szczególności w obszarze słabszych stron.
Pakiet 5 konsultacji – 450 zł
Pakiet 10 konsultacji – 900 zł