• O nas
    • O nas
    • Zespół
    • Blog
  • Oferta
    • Doradztwo zawodowe
      • Doradztwo zawodowe dla Szkół i Jednostek Oświatowych
      • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 10-12 lat
      • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 13-15 lat
      • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 16-19 lat
      • Badanie preferencji i predyspozycji zawodowych osób dorosłych
      • Badanie profilu zainteresowań zawodowych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
      • Indywidualne i grupowe sesje doradztwa zawodowego
      • Stworzenie indywidualnego planu działania w obszarze zawodowym
    • Doradztwo biznesowe
    • Coaching kariery
      • Indywidualne sesje coachingu
      • Grupowe sesje coachingu kariery
      • Autorski program SMARTjob®
    • Outplacement dla firm
    • Badanie kompetencji biznesowych za pomocą Competence Game
    • Usługi on-line
  • Szkolenia i Eventy
    • Szkolenia otwarte
    • Szkolenia zamknięte
  • Kontakt
  • Sklep
    • Kursy on-line
    • Biznes plany
    • RejestracjaStrefa kursanta
    Zadzwoń:  +48 796 444 616  +48 786 120 520
    biuro@smartinstytut.pl
    Smart Instytut
    • O nas
      • O nas
      • Zespół
      • Blog
    • Oferta
      • Doradztwo zawodowe
        • Doradztwo zawodowe dla Szkół i Jednostek Oświatowych
        • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 10-12 lat
        • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 13-15 lat
        • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 16-19 lat
        • Badanie preferencji i predyspozycji zawodowych osób dorosłych
        • Badanie profilu zainteresowań zawodowych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
        • Indywidualne i grupowe sesje doradztwa zawodowego
        • Stworzenie indywidualnego planu działania w obszarze zawodowym
      • Doradztwo biznesowe
      • Coaching kariery
        • Indywidualne sesje coachingu
        • Grupowe sesje coachingu kariery
        • Autorski program SMARTjob®
      • Outplacement dla firm
      • Badanie kompetencji biznesowych za pomocą Competence Game
      • Usługi on-line
    • Szkolenia i Eventy
      • Szkolenia otwarte
      • Szkolenia zamknięte
    • Kontakt
    • Sklep
      • Kursy on-line
      • Biznes plany
      • RejestracjaStrefa kursanta

      doradztwo personalne

      • Home
      • Blog
      • doradztwo personalne
      • Badanie kompetencji – Development Center a Assessment Center – różnice i podobieństwa

      Badanie kompetencji – Development Center a Assessment Center – różnice i podobieństwa

      • Autor Smart Instytut
      • Kategorie doradztwo personalne
      • Data 16 listopada 2020
      • Komentarze 0 komentarzy

      W dobrze prosperującej firmie z planem dalszego rozwoju kładzie się nacisk na podnoszenie kwalifikacji pracowników i skuteczną rekrutację. Na standardowej rozmowie kwalifikacyjnej rekruterzy mają niewiele czasu na poznanie kandydatów, a pierwsze wrażenie często zawodzi, niestety w przypadku rekrutacji wiąże się to ze stratą pieniędzy i czasu przeznaczonych na nieudany onboarding nowego pracownika. Z pomocą przychodzi Assessment Center, który pozwala pracodawcy zapoznać się z metodami pracy kandydata, zobaczyć jak radzi on sobie z pracą w zespole czy pod presją czasu oraz ocenić poziom jego umiejętności miękkich.

      Na udanej rekrutacji i wprowadzeniu nowej osoby do zespołu jednak się nie kończy, wyzwaniem może być również odpowiednie zaplanowanie dalszego rozwoju personelu. To niewątpliwie bardzo ważny element i przeznacza się na niego niemałe kwoty. W takim przypadku świetnie się sprawdza Development Center pozwalający ocenić mocne i słabe strony każdego pracownika z osobna, jak również zespołu jako całości.

      Czym dokładnie jest Development Center?

      Development Center to wielowymiarowy proces oceny kompetencji, podczas którego uczestnicy są obserwowani i oceniani przez zespół obiektywnych, wyszkolonych, kompetentnych sędziów, czyli asesorów. Głównym celem procesu jest diagnoza potencjału i rozwój pracowników. Zazwyczaj stosowany jest wobec osób zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych. Dzięki sesji DC możliwe jest wyznaczenie dalszego kierunku rozwoju i stworzenie dopasowanego planu działania dla pracownika.

      Jak przebiega sesja Development Center

      Przebieg sesji Development Center zaczyna się od wytypowania kompetencji do oceny. Do ich wyboru służy analiza opisów stanowisk występujących w firmie. Wybór opiera się na oczekiwanych kompetencjach na danym stanowisku, a określa je bezpośredni przełożony. Kolejnym etapem jest zdefiniowanie kryteriów oceny. Dzięki tym informacjom pracownicy działu HR opracowują skalę ocen i tworzą ujednolicone arkusze obserwacyjne. W kolejnym kroku wybierane są właściwe narzędzia, mogą być to na przykład prezentacje indywidualne, dyskusje grupowe, symulacje, case studies, testy wiedzy i umiejętności. Następuje badanie, asesorzy po każdym zadaniu sporządzają raporty, które zawierają ocenę kolejnej kompetencji, a także analizę mocnych i słabych stron uczestnika. Oceny wystawia się w odniesieniu do określonych na początku wymagań na danym stanowisku. Raport zawiera również rekomendacje rozwojowe, czyli kompetencje, które warto pogłębiać. Po zakończeniu sesji DC uczestnik tworzy swój plan rozwoju i konsultuje go z przełożonym lub pracownikami działu HR.

      Zalety wykorzystania Development Center w ocenie kompetencji pracowników

      Sesja Development Center jest obiektywna, oceniający są bezstronni i spoza firmy, by nie zburzyć relacji między firmą, a pracownikami, zazwyczaj są też zróżnicowani pod względem demograficznym i mają różne spojrzenia na daną sytuację. Dzięki wykorzystaniu różnorodnych zadań otrzymuje się bardzo szeroką wiedzę na temat uczestnika sesji. Jest to pozytywne również dla pracownika, gdyż dowiaduje się wiele o swoich mocnych i słabych stronach, dzięki czemu jest świadom, które kompetencje rozwijać, a jakie cechy eliminować. Uczestnictwo w sesji Development Center rozwija samoświadomość i stanowi doskonałą podstawę dalszego rozwoju pracownika. DC ocenia kompetencje, ale nie człowieka.

      Czym jest Assessment Center?

      Assessment Center również jest wielowymiarowym procesem oceny kompetencji, podczas którego uczestnicy są obserwowani i oceniani przez asesorów. Głównym celem tego procesu jest zaś ocena kompetencji i potencjału kandydatów do pracy, zazwyczaj na stanowiska kierownicze i specjalistyczne, gdyż jest to dość kosztowna i wymagająca procedura.

      Przebieg sesji Assessment Center

      Podobnie jak w przypadku Development Center przed sesją przygotowywane są zadania, w czasie wykonywania których oceniane będą pożądane kompetencje kandydatów. W tym czasie mogą też przebiegać wstępne rozmowy kwalifikacyjne, analiza dokumentów aplikacyjnych. Sesja odbywa się zazwyczaj dla 4 – 8 osób, ale może też być indywidualna, i trwa około 4 – 6 godzin. Każda sprawdzana kompetencja jest oceniania w przebiegu przynajmniej dwóch zadań i przez dwóch niezależnych asesorów. Jak w przypadku DC zadaniami są na przykład grupowe gry symulacyjne, indywidualne prezentacje, dyskusje, case studies czy indywidualny in-basket. Wybierane są zadania, które mają odzwierciedlać codzienna pracę na danym stanowisku. Wymagają one od uczestników umiejętności planowania, szybkiego podejmowania decyzji, zdolności przywódczych, dobrej organizacji pracy własnej i cudzej, dobrej komunikacji i bycia zmotytowanym. W procesie Assessment Center wykorzystuje się również badania kwestionariuszami psychologicznymi (np. testy inteligencji, testy twórczego myślenia, testy osobowości – temperamentu, procesów poznawczych, testy diagnozujące konkretne umiejętności). Po zakończeniu sesji uczestnicy otrzymują informacje zwrotne dotyczące oceny ich kompetencji, wykonywany jest raport dla zlecających oraz całościowa ocena kandydatów.

      Zalety wykorzystania Assessment Center w rekrutacji pracowników

      Metoda ma szereg zalet, pozwala na sprawdzenie u kandydatów umiejętności wykonywania zadań imitujących codzienną pracę, zatrudniający nie musi opierać się jedynie na składanych przez kandydatów deklaracjach, a na ich realnym działaniu. Ocenie tą metodą podlega wiele kompetencji, ponieważ jest wielowymiarowa, opiera się na wielu skalach i wskaźnikach, dlatego też nadaje się do wykorzystania w praktycznie każdej firmie i na wszystkich stanowiskach. Kolejną ważną kwestią jest obiektywność, decyzję dotyczącą kandydata podejmuje kilku asesorów, a nie jeden rekruter. Ważne jest również to, że w jednym czasie można ocenić kompetencje więcej niż jednej osoby, grupy mogą liczyć nawet do kilkunastu uczestników. Przeprowadzenie sesji Assessment Center pozwala pracodawcy oszczędzić czas i pieniądze, które zostałyby przeznaczone na nieudane wprowadzenie do firmy nowego pracownika.

      Smart Instytut
      Smart Instytut

      Poprzedni wpis

      Jak pracodawca może zbadać kompetencje pracownika?
      16 listopada 2020

      Następny wpis

      COMPETENCE GAME jako skuteczne i innowacyjne narzędzie do zdalnego pomiaru i rozwoju biznesowych kompetencji
      19 listopada 2020

      Zobacz również

      COMPETENCE GAME jako skuteczne i innowacyjne narzędzie do zdalnego pomiaru i rozwoju biznesowych kompetencji
      19 listopada, 2020
      Archipelago Competence Game to najnowocześniejsza i jedyna na rynku, w pełni cyfrowa i bardzo dokładna metoda badania kompetencji za pomocą strategicznej gry online. Archipelago Competence Game jest bardzo skutecznym i innowacyjnym narzędziem do zdalnego pomiaru i rozwoju biznesowych kompetencji. Kompetencje …
      Jak pracodawca może zbadać kompetencje pracownika?
      6 listopada, 2020
      Każdemu pracodawcy zależy na tym, aby zatrudniać najlepszych pracowników na rynku. Bez względu na branżę czy rodzaj stanowiska, kluczowym elementem dobrze przeprowadzonej rekrutacji jest sprawdzenie kompetencji oraz kwalifikacji kandydata, które następnie warto weryfikować cyklicznie, by jak najlepiej wykorzystać potencjał zatrudnionych …

      Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

      Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

      Kategorie

      • doradztwo personalne
      • Psychologia
      +48 796 444 616+48 786 120 520
      Nawojowska 16033-300 Nowy Sącz
      biuro@smartinstytut.pl
      09:00 – 17:00 Poniedziałek - Piątek

      Regulamin
      Polityka prywatności

      Smart Instytut 2020 © copyright

      Zaloguj się

      6  +  4  =  

      Zgubiłeś hasło?

      Nie masz konta? Zarejestruj się

      Zarejestruj nowe konto

        +  59  =  64

      Masz już konto? Zaloguj się

      Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda