• O nas
    • O nas
    • Zespół
    • Blog
  • Oferta
    • Doradztwo zawodowe
      • Doradztwo zawodowe dla Szkół i Jednostek Oświatowych
      • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 10-12 lat
      • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 13-15 lat
      • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 16-19 lat
      • Badanie preferencji i predyspozycji zawodowych osób dorosłych
      • Badanie profilu zainteresowań zawodowych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
      • Indywidualne i grupowe sesje doradztwa zawodowego
      • Stworzenie indywidualnego planu działania w obszarze zawodowym
    • Doradztwo biznesowe
    • Coaching kariery
      • Indywidualne sesje coachingu
      • Grupowe sesje coachingu kariery
      • Autorski program SMARTjob®
    • Outplacement dla firm
    • Badanie kompetencji biznesowych za pomocą Competence Game
    • Usługi on-line
  • Szkolenia i Eventy
    • Szkolenia otwarte
    • Szkolenia zamknięte
  • Kontakt
  • Sklep
    • Kursy on-line
    • Biznes plany
    • RejestracjaStrefa kursanta
    Zadzwoń:  +48 796 444 616  +48 786 120 520
    biuro@smartinstytut.pl
    Smart Instytut
    • O nas
      • O nas
      • Zespół
      • Blog
    • Oferta
      • Doradztwo zawodowe
        • Doradztwo zawodowe dla Szkół i Jednostek Oświatowych
        • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 10-12 lat
        • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 13-15 lat
        • Badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów w wieku 16-19 lat
        • Badanie preferencji i predyspozycji zawodowych osób dorosłych
        • Badanie profilu zainteresowań zawodowych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
        • Indywidualne i grupowe sesje doradztwa zawodowego
        • Stworzenie indywidualnego planu działania w obszarze zawodowym
      • Doradztwo biznesowe
      • Coaching kariery
        • Indywidualne sesje coachingu
        • Grupowe sesje coachingu kariery
        • Autorski program SMARTjob®
      • Outplacement dla firm
      • Badanie kompetencji biznesowych za pomocą Competence Game
      • Usługi on-line
    • Szkolenia i Eventy
      • Szkolenia otwarte
      • Szkolenia zamknięte
    • Kontakt
    • Sklep
      • Kursy on-line
      • Biznes plany
      • RejestracjaStrefa kursanta

      Psychologia

      • Home
      • Blog
      • Psychologia
      • Jak pomóc dziecku przetrwać naukę zdalną? 8 praktycznych wskazówek dla rodziców

      Jak pomóc dziecku przetrwać naukę zdalną? 8 praktycznych wskazówek dla rodziców

      • Autor Smart Instytut
      • Kategorie Psychologia
      • Data 29 marca 2021
      • Komentarze 0 komentarzy

      Nauka zdalna wciąż wzbudza niemałe emocje i niechęć, zarówno ze strony uczniów, nauczycieli, jak i rodziców. Wprowadzony przez pandemię system edukacji miał być tylko chwilowy, a tym samym borykamy się z nim, z przerwami, już rok! Ten czas obnażył nie tylko słabość polskiego systemu edukacji, ale pokazał poważne konsekwencje, jakie niesie ze sobą „zamknięcie” dzieci w domach. Zniechęcenie, brak kontaktów rówieśniczych i zaległości w nauce. Sytuacja w Polsce i na świecie pokazuje jednak, że z nauczaniem zdalnym będziemy się musieli się oswoić. Jak więc pomóc dziecku przetrwać naukę zdalną? Zobacz poniżej.

      1. Nastaw pozytywnie!

      Po tak długim czasie wprowadzania obostrzeń, ich luzowania i ciągłych zmian, mówienie o pozytywnym nastawieniu może się wydawać irytujące. Jednak to podstawa radzenia sobie z obecną sytuacją. Psychologowie nie mają wątpliwości, że dobre emocje i myśli przyciągają pozytywne zdarzenia, ale także pomagają zredukować poziom stresu i frustracji. A to niezwykle istotne, jeżeli chodzi o naukę zdalną. Warto uświadomić sobie i dziecku, że na niektóre rzeczy nie mamy wpływu i nie warto tracić energii na narzekanie. Jak twierdzi amerykański psycholog Martin Seligman: „Życie zadaje te same niepowodzenia i tragedie optymistom, jak i pesymistom, ale to optymista przetrwa je lepiej”. Warto więc pokazać dziecku (i sobie też!), że nasze nastawienie do różnych, życiowych sytuacji, ma znaczenie.

      1. Współpracuj z nauczycielem!

      Zdalne nauczanie w wielu miejscach doprowadziło do narastającego konfliktu pomiędzy rodzicami i uczniami. Nauczyciele czują się niezrozumiani, a rodzice narzekają, że nauczyciele nie uczą, tylko wysyłają niebotycznie długie listy zadań do wykonania. A to wszystko w wielu sytuacjach, negatywnie odbija się na dziecku. Jeżeli chcesz więc pomóc mu poradzić sobie ze zdalnym nauczaniem, zacznij od rozmowy z nauczycielem bądź wychowawcą. Powiedz mu, z jakimi problemami sobie nie radzicie, co sprawia dziecku trudność, albo co sprawdza się dobrze. Nauczyciel, któremu zależy, odniesie się do tych uwag i będzie chciał wprowadzić pewne ulepszenia. Na tyle, na ile oczywiście będzie w stanie. Pamiętaj, komunikacja w tych trudnych czasach to podstawa!

      1. Rozmawiaj z dzieckiem!

      Tak jak wspomnieliśmy w punkcie drugim, rozmowa, wyrażanie swoich uczuć, komunikowanie potrzeb i problemów, to niezbędny element zdalnego nauczania. Ty, jako rodzic jeszcze bardziej uczestniczysz w szkolnym życiu dziecka, w związku z tym masz do niego jeszcze większy, bezpośredni dostęp. Wykorzystaj to! Dziecko powinno czuć, że ma wsparcie, a nie widzieć tylko stawiane wobec niego coraz większe wymagania. Rozmowa z dzieckiem pomoże Ci uniknąć wielu kłopotów, które mogą narosnąć, gdy problem zostanie zignorowany.

      1. Twórz checklisty!

      Jak już zauważyłeś, w czasie zdalnej nauki, wrażenie natłoku zajęć jeszcze bardziej się pogłębia. To dobry moment, żeby nauczyć dziecko organizacji czasu. Pokaż mu jak układać zadania od najważniejszych do tych najmniej istotnych. Naucz robić listy ‘to do’, po których wykonaniu dziecko może odhaczać wykonane lekcje. Te rady sprawdzą się nie tylko dla dzieci w wieku szkolnym, ale także dla młodzieży. Możesz także kupić im ich własny kalendarz lub notes, tak, by poczuły, że dobra organizacja czasu pomoże im w czasie zdalnych lekcji, ale zaprocentuje także w przyszłości, w pracy zawodowej.

      1. Zadbaj o ruch!

      Nie ma co ukrywać, według Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia, ruch leży u podstawy właściwego funkcjonowania człowieka. W czasie nauki zdalnej dziecko spędza mnóstwo czasu przed komputerem w pozycji siedzącej, a lekcje wf-u, zazwyczaj są przez uczniów olewane. Dlatego jako rodzic, zadbaj o to, by dziecko zażyło jak najwięcej tego ruchu w ciągu dnia, najlepiej na świeżym powietrzu. Pokaż mu, na własnym przykładzie, że aktywność fizyczna jest najlepszym sposobem na odpoczynek od pracy umysłowej.

      1. Odżywiaj zdrowo!

      W czasie wysiłku umysłowego szybciej robimy się głodni a siedzący tryb sprzyja ku temu, aby sięgnąć po niezdrowe przekąski. Zapewnij więc dziecko dostęp do warzyw i owoców, a w zasięgu jego ręki postaw bakalie, orzechy lub suszone owoce. Kiedy przeżuwamy, poprawiamy krążenie krwi, dotleniamy mózg i lepiej zapamiętujemy daną wiedzę.

      1. Naucz rodzeństwo współpracy!

      Jeżeli masz więcej dzieci, naucz je współpracować w czasie nauki zdalnej. Odciąży to nie tylko Ciebie jako rodzica, ale nauczy też dzieci pracy w grupie. Niektóre zagadnienia starsze rodzeństwo może wytłumaczyć młodszemu. To nie tylko okazja do zacieśnienia rodzinnych więzi, ale również do utrwalenia pewnej wiedzy.

      1. Bądź wyrozumiały!

      W czasie nauki zdalnej nagromadzenie domowników na jednej przestrzeni może prowadzić do częstszych kłótni i nieporozumień. Dlatego pierwszym krokiem do zachowania zdrowej atmosfery wyrozumiałość. Swoją postawą pokaż dzieciom, że nie warto się wkurzać o błahostki, a czasem warto odpuścić. Po prostu.

      Smart Instytut
      Smart Instytut

      Poprzedni wpis

      Wpływ lockdownu na funkcjonowanie emocjonalne i społeczne dzieci
      29 marca 2021

      Następny wpis

      Nadmierny konsumpcjonizm wśród rodziców i dzieci
      30 sierpnia 2021

      Zobacz również

      Jak zwiększyć poczucie własnej wartości
      30 sierpnia, 2021
      CZYM JEST POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI? Uczucie pewności siebie to coś, co jest dla nas przyjemne i chcielibyśmy aby towarzyszyło nam zawsze. Okazuje się jednak, że nie zawsze łatwo jest nam odczuwać taki stan ze względu na to, że wpływa na …
      Nadmierny konsumpcjonizm wśród rodziców i dzieci
      30 sierpnia, 2021
      Konsumpcjonizm to zjawisko, z którym spotykamy się na każdym kroku nawet, kiedy nie jesteśmy tego świadomi. Według internetowej encyklopedii zarządzania tłumaczy się go jako nadmierną konsumpcję, przy której nie liczą się koszty społeczne, indywidualne i ekologiczne. W konsumpcjonizmie liczy się …
      Wpływ lockdownu na funkcjonowanie emocjonalne i społeczne dzieci
      29 marca, 2021
      Ten artykuł powstaje w przededniu wprowadzenia w Polsce jeszcze bardziej restrykcyjnych obostrzeń, ze względu na rzekomo gwałtowny wzrost zachorowań na koronowirusa. Decyzję o słuszności tego rodzaju kroków odłóżmy na chwilę na bok i zastanówmy się, jaki wpływ ma pandemia na …

      Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

      Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

      Kategorie

      • doradztwo personalne
      • Psychologia
      +48 796 444 616+48 786 120 520
      Nawojowska 16033-300 Nowy Sącz
      biuro@smartinstytut.pl
      09:00 – 17:00 Poniedziałek - Piątek

      Regulamin
      Polityka prywatności

      Smart Instytut 2020 © copyright

      Zaloguj się

      1  +  3  =  

      Zgubiłeś hasło?

      Nie masz konta? Zarejestruj się

      Zarejestruj nowe konto

        +  71  =  77

      Masz już konto? Zaloguj się

      Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda